Hvorfor ikke optimere salget?

butik

Mange butiksejere er ikke klar over om de udnytter det fulde potentiale i deres butik og for mange har det ikke strejfet dem at man kan påvirker kunderne blot ved en strategisk indretning og korrekt placering af personale. Realiteten er at man kan optimere salget uhørt meget, ved blot at observere kunderne og indrette sig efter resultaterne.

Men skal man så sætte en medarbejder til at udspionere kunderne og følge dem rundt i butikken? Nej, det vil højst sandsynligt blot få dine kunder til at løbe skrigende væk. Ønsker man at optimere salget i ens butik, kan det gøres meget enkelt ved brug af en kundetæller. Jeg vil herunder forklare hvad kundetælling er og hvordan det kan generere mere salg i din butik.

Hvad er kundetælling og hvordan virker det?

Kunde tælleren er et lille elektronisk device der for det meste sættes i loftet. Tælleren registrere hvor mange kunder der kommer og går i butikken, men kan ligeledes registrere hvor mange af disse kunder der har købt noget i butikken. Ydermere kan tælleren registrere hvor i butikken der er mere trafik end i andre områder af butikken.

Efter at man har haft kundetælleren sidene i den ønskede periode kan man trække dataen ud af tælleren og lave statistiker ud fra det indsamlede data. Dataen som kundetælleren indsamler er utroligt dyrebar for en butik, da det er med til at belyse kundernes adfærd. Der er mange måder man kan bruge denne data, hvad man bruger den til afhænger af hvad det ønsket mål med tællingen er. Herunder er to eksempler, de to eksempler har et primært mål om at optimere salget i en butik.

Indret butikken korrekt med kundetælling

Når du får dataen fra kunde tælleren, kan du se hvilke områder af din butik der er mest besøgt og hvilke områder der er mindst besøgt. Dette skal bruges til at indrette din butik, ved eksempelvis at sætte varer der ikke sælger godt, ud hvor der er mere trafik, med dette sagt skal du selvfølgelig ikke sætte alle de højt sælgende vare over i et hjørne på nederste hylde, men blot finde en god balance mellem højt sælgende vare og vare der ikke sælger lige så godt.

Bruger du dit personale korrekt?

Butikspersonale er der for at hjælpe og rådgive kunder, der forhåbentlig skal ende i et salg. Men hvad hvis dine kunder ikke er på det rette sted, på rette tid? Så vil du højst sandsynligt miste salget. Så brug kunde tælleren til at se hvor der er mest trafik så dit personale kan stå de rette steder i butikken og tage hånd om kunderne.