Google lancerer hvert år nye algoritmer og opdateringer af disse, for at sikre at deres brugere får den bedste oplevelse, når de anvender deres søgemaskine. AW Media arbejder med online marketing, og holder derfor nøje øje med alle de algoritmer, samt opdateringer, som Google lancerer. Samtidig arbejder AW Media også med disse algoritmer og opdateringer, for at opnå de bedste rangeringer på Google for deres kunder gennem SEO.
Googles algoritmer gennem tiden
Der er blevet tilføjet mange medlemmer til familien af algoritmer gennem årene. Herunder er der blevet lavet en tidslinje, som giver en basis viden, omkring hver enkelt algoritme:
- Februar 2011 – Her blev “Panda update” introduceret. Denne opdatering skulle forhindre sider, med indhold af lav kvalitet, i at blive rangeret i toppen af Googles søgeresultater. Det vil sige at der fremadrettet er fokus på tekster der er skrevet af mennensker der har forstand på emnet, med et korrekt brug af sprog osv.
- April 2012 – Lidt efter ankom “Penguin update“, der skulle forhindre folk i at spamme deres søgeresultat. Dermed kunne man ikke længere få links ved at købe dem eller gennem et linknetærk, for at booste sin rangering på Google. Man er nu tvunget til at være mere kreativ og få links fra websites der er relevante, og som selv ønsker at linke til dit website.
- August 2012 – Her blev der indført et filter kaldet “Pirate update“. Dette filter er med til at forhindre, at websites med mange krænkelser af ophavsretten, får en god ranking på Google. Disse krænkelser skal dog være indgivet i Googles eget DMCA-system.
- Juni 2013 – Lidt under et år efter kom der “Payday update“. Denne nye algoritme er sat til, for at fortage en oprydning i søgeresultaterne. Her er der tale om traditionelle spammy forespørgsler, såsom “lån”, “pornografi” og andre meget spammet forespørgsler.
- September 2013 – Lidt efter blev der præsenteret en ny søgeplatform kaldet “Hummingbird update“. Kaldenavnet “kolibri” kommer fra at være præcis og hurtig, hvilket Google vil være fremadrettet. Fremadrettet er der fokus på at forstå meningen bag ordene. Det vil de gøre ved at være opmærksomme på hver enkelt ord i en forespørgsel, for at forstå hele sætningens betydning.
- April 2015 – Seneste skud på stammen er “Mobile Friendly update“. Denne opdatering skal sørge for, at websites der bliver fundet på Google, også er optimeret til mobile enheder. Dette gøres ved at mobiloptimere ens hjememside, så den er brugervenlig. Derfor vil man opnå en højere rangering, når folk søger på deres mobil, hvis ens website er mobiloptimeret.
Alle algoritmer bliver opdateret periodisk. Dermed har man altid mulighed for, at rette op på de “fejl” man har lavet, og få en god placering i Googles søgeresultater igen.
Google-guldkorn – Hvordan lever man op til opdateringerne?
En komplet SEO-guide til hvordan man lever op til disse krav, vil være meget lang. Men her vil du få nogle guldkorn til, hvordan man ved hjælp af algoritmerne, kan opnå en højere rangering på Google:
- Skab links af værdi – Få reelle links fra relevante sider.
- Skab god content – Sørg for dit indhold er præcist og validt.
- Mobilvenlig – Mobiloptimer dit website.