Bliv klogere på undervognsbehandlinger

Undervognen på en bil, der er løftet op

Størstedelen af danskere over 18 år ejer en bil, men det er langtfra os allesammen, der er lige gode til at passe på den. Noget af det vigtigste man skal huske når man bor i Danmark er, at få bilen undervognsbehandlet regelmæssigt. Er du i tvivl om hvorfor du bør få foretaget en professionel rustbeskyttelse af undervognen, så læs med her og få de vigtigste informationer om undervognsbehandlinger.

Hvorfor er det vigtigt at få bilen undervognsbehandlet?

Det danske vejr kan tilskrives skylden for at det er nødvendigt at få foretaget unvervognsbehandlinger. Det danske klima indeholder nemlig masser af fugt, hvilket giver rusten gode betingelser. Derudover er saltningen af vejene i vinterperioden den rene gift for undervognen. Ved at give bilen undervognsbehandling, gør man den mere modstandsdygtig overfor disse ting, hvilket forlænger bilens levetid. Har man tænkt sig, at skulle have bilen i mange år, er det således en god ide at holde undervognsbehandlinger ved lige. Og planlægger man at sælge bilen videre på et tidspunkt, er værdien højere hvis man har sørget for undervognsbehandlingerne. Derudover er det miljøvenligt at sørge for undervognsbehandlingerne, så bilens levetid forlænges.

Hvor ofte skal bilen have undervognsbehandling?

Det afhænger af personen man spørger, om hvor ofte man skal have undervognsbehandling, men det typiske man hører er cirka hvert andet år. I ligningen om hvor ofte bilen har brug for udnervognsbehandling, skal man også indregne bilens generelle tilstand og alder.
Fyunce.dk tilbyder 18 års garanti, med behandling hvert tredje år, på deres behandlinger, hvis man vel og mærke starter med en ny bil. Har man en bil, der ikke er ny, tilbyder de at man kan komme ned med bilen og få den tjekket så vurderer de, om de kan give garantien.

Skal man købe brugte biler i udlandet?

Der er mange der mener at det er bedst at købe brugte biler fra sydligere lande, fordi de ikke er udsat for så meget fugt, ligesom at der ikke saltes på vejene. I teorien er det et godt argument, for man burde jo få biler med “sundere” undervogne. I praksis kan man dog ikke stille det helt så firkantet op, for man skal tænke på at bilerne sydpå sjældent bliver undervognsbehandlet, fordi det ikke er nødvendigt som herhjemme. Det betyder jo ikke at 10 år gamle biler har undervogne, som var de nye, og forskellen er derfor ikke så stor. Selvfølgelig kan man være heldig at finde en bil, med en flot undervogn til en god pris, men der er altså ikke nogen garanti.

Tænk over hvornår du sidst har givet bilen en undervognsbehandling, hvis ikke du har styr på det, er det sikkert fordi, der er gået for lang tid siden sidst.