Undgå overtræk – 5 stærke vaner

Hver fjerde dansker har haft overtræk på kontoen indenfor det sidste halve år, mens halvdelen af alle unge oplever det. En af årsagerne er, at mange unge mangler viden om, hvordan de kan administrere deres penge, således at de holder måneden ud.

Overtræk engang imellem sker der ikke så meget ved. Hvis man ved, at der er dækning for overtrækket, kan man vælge at optage et midlertidigt lån hos Vivus, hvilket ikke koster noget i renter og gebyre første gang.

Men har man minus på kontoen hver måned, påvirker det kreditvurderingen. Samtidig risikerer man at komme i en situation, hvor man er nødt til at gældsætte sig, fordi man ikke har det økonomiske overskud til uforudsete udgifter. Med gæld kommer yderligere belastninger på budgettet og det sker ofte, at folk optager nye lån for at kunne betale af på de eksisterende.

Med dårlig økonomi følger dårlig samvittighed, dårlig nattesøvn, dårlig kost og manglende overskud. Det er en ond cirkel, men det er aldrig for sent at bryde den.

Her er et bud på 5 stærke vaner, som kan hjælpe dig til at få overskuddet tilbage, både det økonomiske og det personlige:

1. Læg et budget

Medtag alle udgifter og indtægter for det kommende år. Ofte har du mulighed for at gøre det igennem din netbank, som selv vil foreslå formodede udgifter i løbet af året, e.g. til tandlægebesøg, tøj, forbrug m.m. Alternativt er der mange gode budgetskemaer, som kan hjælpe dig i gang. Endelig kan du aftale et møde med din bankrådgiver, som kan hjælpe dig med at få et overblik.

Du bør lave et budget, hver gang din livssituation ændrer sig. F.eks. hvis du har fået nyt job eller er blevet ledig, hvis du er flyttet eller har stiftet familie.Med et budget ved du, hvor mange penge du har hver måned til de poster, som ofte har det med at løbe løbsk. Det er typisk på områder som mad, tøj og fornøjelser.

2. Lav en madplan

Når du ved, hvor mange penge du har hver måned til mad, kan du begynde at planlægge, hvordan du får mest for pengene. Sæt dig ned en gang om ugen og lav en madplan ud fra budgettet.

Tag hensyn til dine aktiviteter i løbet af ugen, så du kan lægge lette retter på travle dage og de mere tidskrævende retter, når du har mere tid at gøre brug af. Hvis du på forhånd ved, at du f.eks. ikke får spist en hel pose kartofler den ene dag, så sørg for at resten af kartoflerne kommer med i en ret lidt senere på ugen. Sørg for, at din madplan er varieret, let og lækker. Der findes et væld af gratis opskrifter online, som du kan lade dig inspirere af.

3. Gør storindkøb

Du sparer tid ved at slå dine indkøb sammen, men der er flere gode grunde til kun at handle 1-2 gange om ugen. Først og fremmest undgår du impulskøb. Du har allerede en plan for, hvad du skal have at spise en uge frem, så du er mindre tilbøjelig til at vælge de hurtigste (dyreste og mest usunde) løsninger ved køledisken. Når du har maden hjemme, vil du samtidig være mindre tilbøjelig til at bestille junk food.

Ved at handle ud fra en madplan 1-2 gange om ugen vil du opnå både økonomisk og fysisk overskud i form af sund og varieret kost til få penge.

4. Begræns de dårlige vaner

Ofte er det de dårlige vaner, som tynger økonomien. Spiser du for meget slik, eller drikker du mere sodavand, end du egentlig burde? Ryger du – meget?

Det er OK at have en dårlig vane! Men hvis vanen påvirker din økonomi eller dit fysiske overskud negativt, så er det måske på tide at trappe lidt ned. Lav en aftale med dig selv om, hvad du vil skære ned på. Begræns det f.eks. til ”kun slik i weekenden”, i det omfang det er realistisk.

5. Lav en opsparing

Selvom du måske ikke har så mange penge at lægge til side, så har du altid lidt. Og det er godt nok. En opsparing har en positiv effekt på sindet. Det giver en oprigtig følelse af at se fremad og tage ansvar, fordi du her har til uforudsete udgifter og fremtidige mål.

Listen er ikke udtømmelig. Har du et godt spareråd, så del det endelig her!